9x koncentration 1 comment


Da vi startede vores projekt, havde vi stor succes med at bruge vores spil-ramme med tilhørende “point-system” til at  italesætte og anerkende hver gang vores elever gjorde det vi ønskede af dem. De kunne f.eks. få sølvmønter for at hænge deres tøj i garderoben eller for at komme stille og roligt ind i klasselokalet. I løbet af skoleåret har eleverne udviklet sig, og de point-givende handlinger er blevet mere og mere komplekse og abstrakte, som for eksempel at være en god kammerat. Samtidig er vi ikke længere nødt til at stoppe op og anerkende de enkelte handlinger, vi kan nu ofte “skubbe” belønningen og anerkendelsen til timen er slut. Dvs. vi først deler point ud for ønsket adfærd forholdsvis lang tid efter den udløsende handling.

I dag skubbede vi grænserne yderligere. Vi ville se om vi kunne bede ungerne om, at udføre et stykke arbejde i dag, og først høste belønningen imorgen.

Jeg vurderede at der var ca. 2 dages arbejde tilbage i vores nuværende forløb. Så jeg forelagde klassen, at hvis de kunne lave forløbet færdigt idag, kunne vi spille computer hele dagen imorgen.
Den købte de.
De fik også at vide, at de selv måtte beslutte om de ville arbejde alene, i små grupper, eller samlet. At de ikke behøvede at gå ud i de skemalagte pauser, men at de selv måtte holde pauser når de havde brug for det, hvis de havde brug for det. – og at ingen var færdige, før alle var færdige.
Den var ungerne også med på.
De var lynhurtige til at beslutte at de ville samarbejde. De skubbede deres borde sammen og gik i krig. Der blev kastet rigtig mange tal, regnestykker og resultater rundt i luften, og flere af børnene blev synligt forvirrede. Efter lidt tid splittede de sig op i 2 grupper, og der blev kom lidt mere ro på projektet. Begge grupper havde små-kriser undervejs af forskellige årsager, men ingen af grupperne valgte at holde pauser. Da klokken ringede ind fra første frikvarter omkring kl. 10 arbejdede begge hold stadig. De havde altså været igang i 2 timer uafbrudt. Jeg foreslog den ene gruppe at de måske kunne have behov for en pause, men det ville de slet ikke høre tale om. De havde en opgave, og den skulle løses. Hellere nu end senere. Efter nogle minutter havde de igen fundet takten – og arbejdet skred atter frem. Alle var færdige omkring kl. 11. De havde arbejdet i fællesskab i 3 timer non-stop.

3 timer. (jeg lader den lige stå her alene et øjeblik)

3 timer. Uden pause.

Og de var blevet færdige med 2 dages opgaver. De var helt og aldeles bombede bagefter – det var jeg helt ærligt også, men sikke en rekord.
Jeg tror ikke det er noget vi kommer til at gøre hver dag, men det er en utrolig fed historie at have med sig – i hvert fald bedre end historien om kun at kunne arbejde 15-20 minutter ad gangen.

Det var forøvrigt også rigtig fedt at opleve hvor gode de er blevet til at samarbejde, og overføre erfaringer fra  bl.a. Torchlight II og LotRO til en “virkelig” opgave som den her.

… og manner hvor jeg både jeg og ungerne glæder os til at spille hele dagen imorgen! 😀


Om Tore

Tore er stifter og ejer af firmaet Skolen i spil, der holder foredrag, kurser og workshops om spil og gamification. Han er uddannet pædagog, med en baggrund indenfor IT. Siden år 2000 har han arbejdet med spil og læring, og er nu en af landets førende eksperter på området. Tore er erfaren foredragsholder, og har bl.a. talt på New York University, Den internationale spilfestival Counterplay, Danmarks læringsfestival, Danmarks største spilfestival Game Scope og LEGO Education IDEA Workshop.


Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

One thought on “9x koncentration