At spille eller ikke spille: Dét er spørgsmålet!


Vi løber jævnligt ind i spørgsmålet, hvorfor spiller I? -Hvad er det, spil kan?

… og det kan vi tale langt og længe om. Men idag stillede vi vores elever spørgsmålet:

Hvorfor spiller vi?

Det blev der en rigtig fin klasserefleksion ud af. Essensen af elevernes svar var at:

  • Vi spiller fordi det gør undervisningen “sjovere”. Indimellem føles det ikke engang som undervisning.
  • Vi lærer på en anden måde. Vi ved ikke altid hvad vi lærer. 
  • Vi står ofte i situationer hvor vi opdager at vi kan bruge alle de ting vi lærte da vi spillede. 
  • Vi lærer tit uden at vide det.
Det gav os anledning til at spørge eleverne om de mon selv kunne komme frem til hvad de lærer, når de nu ikke altid lige kan se det i situationen. Det kunne de godt sammen, på klassen. 😉

Fagligt oplever eleverne at de lærer:
  • Historie
  • Matematik
  • Dansk
  • Engelsk
  • kristendom
Personligt oplever de at de lærer:
  • Strategi
  • Samarbejde
  • At tænke stort
  • At bevare roen og styre sit ego
  • At være gode kammerater
  • Medmenneskelighed/at være gode mennesker
  • Iværksætteri
  • Vidensdeling
  • Overblik
  • Nysgerrighed
  • At lære
  • Fællesskab
  • Dygtighed (metode og vedholdenhed)
  • At bidrage til diskussioner
  • Etik og Moral
  • Kreativitet
  • Selvstændighed
Det er sgu da det hele værd, hva’? 😀

Om Tore

Tore er stifter og ejer af firmaet Skolen i spil, der holder foredrag, kurser og workshops om spil og gamification. Han er uddannet pædagog, med en baggrund indenfor IT. Siden år 2000 har han arbejdet med spil og læring, og er nu en af landets førende eksperter på området. Tore er erfaren foredragsholder, og har bl.a. talt på New York University, Den internationale spilfestival Counterplay, Danmarks læringsfestival, Danmarks største spilfestival Game Scope og LEGO Education IDEA Workshop.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *