Blandede bolcher 2 comments


Du godeste hvor tiden dog går. Der sker sindssygt mange ting, og lige for tiden er jeg ærligt talt lidt bagud med at få opdateret bloggen. Så tag en dyb indånding, sæt dig eventuelt godt til rette med en kop the eller kaffe, og forbered dig på et af de længere blogindlæg fra min side. -og der er endda 2 videoer du bare bliver nødt til at se! 😀

I en rum tid har vi i klassen arbejdet med noget vi kalder 20% time. 20% time er er inspireret af Googles “Innovation Time Off”, og betyder meget kort, at eleverne får 20% af deres “almindelige” klasserumsundervisning til at lave deres egne projekter. Det eneste krav er, at de skal ende med et produkt de kan vise frem for klassen eller skolen.

Vi starter altid hver 20% time med at eleverne skal fortælle om deres projekt. De beskriver projektets status, hvad de gerne vil nu, hvad de har lært, og hvad de har brug for at lære for at komme videre. I den forbindelse har deres klassekammerater mulighed for at byde ind med færdigheder de har lyst til at lære fra sig. Hvis en har brug for at oprette en blog, og en klassekammerat ved hvordan man gør, så formidles kontakten ved tavlen i starten af timen, og eleverne aftaler hvem der hjælper hvem, hvornår.

Hvorom alting er, så lagde alle eleverne ud med at slå større brød op end de kunne bage, og mange projekter måttes skrinlægges inden de rigtigt kom op at køre, simpelthen fordi ambitionsniveauet var for højt i forhold til den tid eleverne har til rådighed. Derfor har vi bedt eleverne om at dele store projekter op i mindre bidder, – og nu er der faktisk begyndt at dukke nogle del-produkter op.

Vi har f.eks. en elev der har givet sig i kast med at lave en lille guide til karakter kreation i Guild Wars 2:

Og tre elever er gået sammen om at lave en storstilet anti-mobbe-film. Alle deres klassekammerater har stillet sig til rådighed. Enten som statister, kameramænd og skuespillere. Første kapitel er i skabet. Se den her (Jeg mener det, se den!! Den er mega god, jeg er vildt imponeret):

Eleverne elsker den måde at arbejde på, og jeg er på ingen måde i tvivl om, at de lærer en hel masse af det

Når jeg tidligere skriver om elevernes “almindelige” klasserumsundervisning, så snakker jeg om det modul vi har fra 10:00 – 11:30. Den første modul er nemlig øremærket til læsebånd og bevægelse. Og netop bevægelsesaktiviteten vil jeg gerne have lov at fortælle lidt om.

For tiden bruger vi ½ time hver dag, mellem læsebånd og morgensamling, på noget vi kalder Game Jam. Det går ud på at vi starter med en grund-leg. En simpel regelleg som alle elever kender i forvejen, og efter ca. 3 minutter er der en underviser der råber “Game Jam”, og alle samles for at snakke om hvordan vi kan ændre legen, og bl.a. gøre den til en måde at træne det faglige stof vi for tiden arbejder med. I løbet af den halve time bliver der råbt “Game Jam” flere gange. Enten fordi vi kan se der er noget der ikke helt fungerer, fordi der er opstået nye ideer, eller fordi vi bare lige vil evaluere på de nuværende regler. Det giver mange gode snakke om regler og spil-mekanik, hvilke konsekvenser de forskellige regler har, om hvad vi ønsker os af legen, og om hvordan vi laver regler der tilgodeser vores ønsker. Indtil videre har vores elever lavet to ret fede lege:

Ord-klasse-tagfat (dårligt navn, skriv en kommentar hvis du har et bud på et bedre):
Legen er en fangeleg, og foregår sådan, at der udpeges 2-3 fangere, og en opråber. Opråberen råber en ordklasse og den huskeregel eleverne bruger til at identificere ord fra ordklassen. F.eks. “NAVNEORD! EN/ET!”. Det betyder at man skal sige et navneord når man tager en anden, ellers går de fri. For at alle skal tænke over ordklasserne er der også mulighed for at man kan “tage tilbage” med et ord fra den aktuelle ordklasse hvis man bliver fanget. Opråberen kalder en ny ordklasse ca. hvert 30. sekund.

Mount Doom:
Legen startede med en LARP (Live Action RolePlay) kampleg vi kalder “flugten”, hvor nogle eventyrere skal forsøge at kæmpe eller snige sig fra punkt A til B,  forbi nogle vagter. I denne leg skal vagterne skrive nogle ord på papirlapper og placere dem i et helle-område. Eventyrerne skal nu forsøge at komme ind i helleområdet og hente én papirlap ad gangen og bringe den til et andet helle-område. I det andet helle område er der nogle spande med ordklasser på. Det kan være der er en “navneord”-spand, en “tillægsord”-spand, og en “udsagnsord”-spand. Hvis eventyrerne får placeret alle ordlapperne i de rigtige spande har de vundet, løber tiden ud har vagterne vundet. Efter første session kom vi til at snakke om Frodo der skal dybt ind i mordor for at destruere ringen – deraf navnet på legen.

Legene indeholder selvfølgelig flere regler og detaljer end dem jeg har beskrevet her, og de er heller ikke statiske størrelser. Hver gang der bliver råbt “game jam”, kan det hele jo blive lavet om.

Nåeh ja, og så er vi begyndt at spille papirrollespil igen – til ungernes store fornøjelse.

Som tidligere spiller vi mit eget system baseret på basic roleplay reglerne – dog med én ny tilføjelse: Eleverne optjener point i klasserummet ved at gøre forskellige ting, f.eks. bidrage til fællesskabet, tænke stort, eller bakke op om andres store tanker, være en god ven og lignende. Disse point kan anvendes til det vi kalder “guddommelig indgriben”. Det tyder at et hvilket som helst terningkast kan gøres om hvis man har “råd”. Der er dog ingen garanti for, at det nye kast bliver bedre end det første! 😉

Første eventyr er en forholdsvis simpel hack’n’slash opgave, der fungerer som en slags tutorial/brush-up på reglerne. Både spillets regler, og reglerne omkring spillet. Hvordan man agerer i rummet når der spilles og så’n. Spillerne er sendt på jagt efter en besynderlig basilisk der ikke forstener sine ofre permanent, men til gengæld foresager hukommelsestab og midlertidig forstening. Det går egentligt meget godt. -bortset fra, at de ikke kan huske hvor de er, hvor de kom fra, og hvem hinanden er – de gætter dog på at de allerede har mødt basilisken mindst én gang allerede. 😀

På tirsdag forlader jeg dog GBL-klassen for en stund igen. Jeg er nemlig blevet inviteret med til spilmesse på Århus hovedbibliotek, for at snakke om de forskellige muligheder vi ser i at bruge computerspil i undervisningen. Messen er gratis, så kom endelig forbi og få en snak!! 😀

Spilmesse 2014

-og så har jeg ikke engang skrevet om at vi er ved at forberede os på at tage hul på et nyt spil, og at vi glæder os helt vildt! 🙂


Om Tore

Tore er stifter og ejer af firmaet Skolen i spil, der holder foredrag, kurser og workshops om spil og gamification. Han er uddannet pædagog, med en baggrund indenfor IT. Siden år 2000 har han arbejdet med spil og læring, og er nu en af landets førende eksperter på området. Tore er erfaren foredragsholder, og har bl.a. talt på New York University, Den internationale spilfestival Counterplay, Danmarks læringsfestival, Danmarks største spilfestival Game Scope og LEGO Education IDEA Workshop.


Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

2 thoughts on “Blandede bolcher