Blod på tanden 2 comments


For et par dage siden havde vi en klasserefleksion som jeg gerne vil dele med jer.
Vi spurgte børnene, hvad de kunne inden vi startede projektet (pre-GBL), hvad de kan i vores nuværende rammer (GBL) og hvad de oplever, de har lært i løbet af projektet, som de kan tage med sig videre, og i andre sammenhænge. Jeg løb ret hurtigt tør for tavleplads, og de ting de talte sig frem til kom ikke alt sammen til at stå i den kolonne, hvor det rigtigt hørte hjemme.
Eleverne havde svært ved at forestille sig hvad de kunne tage med videre, så de fokuserede i stedet på hvad de oplever, de har lært, som de også bruger/mærker uden for vores spil-ramme og deres skoledag.
… og så er det i min optik interessant at bemærke, at ingen af de ord vi voksne normalt sætter i spil, er dukket op på tavlen. Det er ord som: Fokus, koncentration, tålmodighed, arbejdshukommelse, “god” frustration og lignende kedelige og voksne ord.

For overskuelighedens skyld er indholdet af tavlen her renskrevet, og med kommentarer:
Pre-GBL:
Kunne ikke forstå hvorfor jeg skulle lære de ting jeg blev præsenteret for
Jeg gav hele tiden op
Det var kedeligt at gå i skole, for det var det samme hver dag
Skolen irriterede mig
Det var svært at holde fast i venner
Kunne ikke regne
Var ikke god til at spille
Ville altid slås
Troede jeg var bedre end alle andre
Fik lyst til at gå eller ødelægge bogen når der var dansk eller matematik
Dårlig til at tabe. Det ødelagde min dag, og jeg smadrede ting.
Hadede konkurrencer.
Bange for at tabe.

GBL:
Der er ro på når vi sidder ved computerne
Jeg kan opføre mig ordentligt
Det der er vigtigt for os bliver taget seriøst
Vi bliver ‘pro’ til at spille
Lærer hurtigere
Bliver bedre til computer
Det er sjovere at have matematik, dansk, og i det hele taget at gå i skole
Det er ikke en mulighed at slås
Kan godt finde på at være med i konkurrencer fordi det er sjovt
Når jeg taber kommer der bandeord ud af min mund, men det er bedre end at kaste med stole
Når noget bliver svært giver jeg ikke så let op. Jeg holder ud, stopper op og reflekterer. Ligesom vi gør når noget mislykkes i spillet.

Post-GBL:
Giver ikke så let op. Holder ud, stopper op og reflekterer.
Gider mere
Lærer hurtigere
Bedre til computere
Bedre til at sige fra
Bedre til at bede om hjælp
Bedre til at tabe og tåle modgang
Bedre til at være sammen på en hyggelig måde
Bedre til at lære fra sig
Mere mod på at prøve nye ting.

Det er sgu da noget, der giver blod på tanden … 😉


Om Tore

Tore er stifter og ejer af firmaet Skolen i spil, der holder foredrag, kurser og workshops om spil og gamification. Han er uddannet pædagog, med en baggrund indenfor IT. Siden år 2000 har han arbejdet med spil og læring, og er nu en af landets førende eksperter på området. Tore er erfaren foredragsholder, og har bl.a. talt på New York University, Den internationale spilfestival Counterplay, Danmarks læringsfestival, Danmarks største spilfestival Game Scope og LEGO Education IDEA Workshop.


Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

2 thoughts on “Blod på tanden