BLOG – Spil i undervisningen


Da vi ikke længere har vores egen klasse at bruge som laboratorium bliver vi nødt til at låne os frem når vi har ting vi gerne vil have prøvet af. Så når nu vi foreksempel har fundet en “nyt” spil som vi er i tvivl om hvordan fungerer i en skole-setting, har vi brug for […]

Fail forward


Vi vil gerne dele den kommentar, vi oftest får, efter vi har holdt et oplæg eller en workshop. Dels fordi vi er glade og stolte, men også fordi de personer, der siger det ofte virker som om, de føler, de er de eneste i verden, der har det sådan. Hvor var i henne, da jeg gik […]

Du er ikke alene – motivation og engagement i skolen



Hvor meget skærmtid er rimeligt? Spørgsmålet om “skærmtid” dukker rigtigt tit op. Både i vores private og professionelle liv, og i den grad også i medierne. En hurtigt googling giver lige i underkanten af 10.000 resultater. Vi vil gerne forsøge at nuancere debatten lidt. Som vi ser det, giver det ingen mening, at putte al […]

Skærmtid




Vi elsker at spille computer! Det er ikke nogen hemmelighed. Særligt har vi en forkærlighed for spil, der kræver samarbejde. Det fik os til at reflektere over, hvad alle de timer med intens kommunikation, planlægning og lynhurtige “life-or-death decisions” egentligt har lært os. Vi har kogt samtalen ned til 6 vigtige pointer, der i den […]

6 ting om samarbejde vi har lært af at spille ...


”Jaaaa, der er mål! Huttelihut, sejr til Danmark” Sport sælger og hiver enorme summer hjem til de store sportsklubber rundt omkring i verden. Ja selv i lille Danmark dyrkes fankulturen med stort engagement. Salget af fantrøjer er eksploderet op gennem årene og trøjerne skal helst komme fra de bedste klubber. Bag på trøjerne står navnene […]

I sport må man godt – Clever Consulting



3 comments
Som nogle af jer ved, er vores pædagogiske metode er udsprunget af rollespil. “Gammeldags” pen&paper, eller papirrollespil som det også kaldes. Altså der hvor man sidder rundt om et bord med papir, terninger, små figurer og fri fantasi. Når vi spillede rollespil med eleverne på Columbusskolen, kunne de alle de ting, der stod i deres papirer […]

10 ting rollespil har lært os om undervisning


Tirsdag aften – Forældre møde i Nørresundby. Næsten 100 forventningsfulde forældre og 55 elever – sprængfyldt med energi og måske lidt nervøsitet – leger fangeleg i skolegården, da vi kommer frem til Skansevejens Skole i Nørresundby. Almindeligvis er forældremøder noget med en dagsorden og lærere, der fortæller, hvordan klassen har det og hvad de er […]

Tirsdag aften på Solsiden



2 comments
… på TV2 News, altså! 🙂 I går var “vores” forsker, den ærværdige Thorkild Hanghøj, på TV2 News for at fortælle om de sociale gevinster ved at spille sammen i samme fysiske rum. Det var han fordi Statens institut for sundhed netop har meldt ud, at danske børn er de børn i Europa, der bruger […]

Efterlysning! Har du set denne mand?


Meget kan man sige om teoribøger, foredrag og lange møder, men når det handler om børn og pædagogik, er det der gør mest indtryk ofte, at lytte til børnene. De fantastiske lærere på Kirsebærhavens skole har på egen hånd lavet et Minecraft-forløb baseret på vores metode. Og så har de beriget internettet med denne 13 […]

Kirsebærhavens Skole i spil