Computerspil, ADHD og inklusion 4 comments


[:da]Lørdag for lidt over en uge siden blev vi kontaktet af en journalist fra DR P1 Eftermiddag. Hun ville gerne have os til at bidrage til et radioindslag om Computerspil og ADHD. Det ville vi naturligvis gerne hjælpe med. Så da vi alligevel havde et møde i København mandag formiddag, tog vi bagefter et smut omkring DR Byen til en snak om ADHD og computerspil. Det lød sådan her:

DR P1 Eftermiddag om computerspil og ADHD, 18/5/2015

Først virkede det en lille smule sært, at være så fokuseret på netop børn med ADHD. Efterfølgende var det dog rigtigt rart lige at komme tilbage til udgangspunktet, og få genopfrisket hvorfor vi overhovedet gik i gang med det vi laver nu. -og hvorfor vi tog næste skridt, som var at flytte fokus fra elever i særlige vanskeligeheder, til den almene undervisning for alle elever, uanset alder og vanskeligheder.

Da vi startede, var vi på en specialskole, og vores elever var alle i undervisningsmæssige vanskeligheder. Det var svært at gennemføre mere end 2 x 15 minutters undervisning, og undervisningen bestod primært af færdighedstræning i engangsmaterialer. Og som Bart Simpson sagde, da han blev sendt i en specialklasse i afsnittet You only move twice:

“Let me get this straight. We’re behind the rest of our class and we’re going to catch up to them by going slower than they are?”

tumblr_lgczjhAeak1qbccw0o1_400

Det var naturligvis ikke tilfredsstillende for hverken os, eleverne eller deres forældre. Derfor prøvede vi noget nyt, som jeg tænker alle lærere gør, når noget ikke fungerer optimalt. Vi ramte dog guld, for det vi forsøgte ændrede på de første 3 måneder de daglige 2×15 minutter, til 90 minutters effektiv undervisning + 90 minutters computerspil + 30 minutters refleksiv samtale om læring og personlig udvikling. Den øgede undervisningstid, der ikke længere bare var færdighedstræning, den sociale- og metakognitive-træning i computerspillene, og de refleksive samtaler om læring og udvikling, betød at vores elever nu faktisk var igang med at indhente der jævnaldrene i den almene folkeskole. -Og efter 1½ år havde flere af eleverne flyttet sig op over middel for deres klassetrin. Bart Simpson ville have været stolt!

Det var her vi begyndte at overveje inklusionspotentialet i vores metode. Hvis elever der ikke kunne følge med i skolen under normale omstændigheder, kunne overhale deres jævnaldrene med vores metode; Hvad ville der så ske hvis man anvendte metoden i almen-området? Ville man kunne lave mere optimal inklusion? Sammen med projektet “Den innovative folkeskole” i Skanderborg kommune valgte vi, at bruge et halvt år på at forsøge. Vores egen personlige vurdering er, at:

JA! Vi kan lave bedre inklusion i folkeskolen med vores metode. Både fagligt og socialt, og både for de elever der har svært ved at følge med, og de elever der keder sig fordi de ikke føler sig tilstrækkeligt udfordret.

Desværre er den personlige overbevisning fra dem der har udviklet metoden, ikke nok til at overbevise ret mange om ret meget! 😉

Heldigvis havde vi fint besøg fra Aalborg Universitet København mens vi forsøgte os med metoden som inklusions- og differentierings-værktøj i almene klasser i Skanderborg kommune. Lektor Thorkild Hanghøj observerede, interviewede, lavede pilotstudie, og blev overbevist om potentialet i metoden. Det er på mange måder hans fortjeneste, at vi nu er en del af et stort forskningsprojekt om vores metode finansieret af Egmont Fonden. Tak, Thorkild! :-)[:]


Om Tore

Tore er stifter og ejer af firmaet Skolen i spil, der holder foredrag, kurser og workshops om spil og gamification. Han er uddannet pædagog, med en baggrund indenfor IT. Siden år 2000 har han arbejdet med spil og læring, og er nu en af landets førende eksperter på området. Tore er erfaren foredragsholder, og har bl.a. talt på New York University, Den internationale spilfestival Counterplay, Danmarks læringsfestival, Danmarks største spilfestival Game Scope og LEGO Education IDEA Workshop.


Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

4 thoughts on “Computerspil, ADHD og inklusion

  • Irene Søndergaard

    Det lyder bestemt spændende. Jeg er Sp. Konsulent i en Qaaqqata Kommune i Grønland, hvor alle skoleelever har en ipad sponceret af Willumsfonden i DK. Der er mange elever i special undervisningen her med ADHD. Hvordan får man fat i denne app?

    • Tore Indlægsforfatter

      Hej Irene,

      Tak for interessen. 🙂
      Spillet jeg beskriver i radio-indslaget er StarCraft II. Det er et kommercielt computerspil der kræver windows, og en kraftig PC. Jeg kender desværre ikke til iPad apps med samme potentiale.
      Hvis du har lyst til at få en snak om Hvordan man ellers kan hjælpe elever med ADHD igennem spil og spildynamikker i undervisningen, må du endelig sende os en mail på kontakt@skolenispil.dk, eller udfylde kontakt-formularen her på siden: http://www.skolenispil.dk/kontakt/ 🙂

  • Karen Bidstrup

    Hej Tore
    Jeg er PPR-psykolog I Tilst området (Århus) og hørte med stor interesse P1-eftermiddag oim jeres project. Jeg vil rigtig gerne høre hvilket computerspil, der kunne anvendes til børn I indskolingen – børn der har problemer med at holde focus . Jeg har haft kontakt til Thorkild Hanghøj, der fortæller at I kunne have mulighed for at komme og fortælle om projektet på skolen her. Hvad tænker du om det?
    Venlig hilsen
    Karen Bidstrup