Du er ikke alene – motivation og engagement i skolen


Vi vil gerne dele den kommentar, vi oftest får, efter vi har holdt et oplæg eller en workshop. Dels fordi vi er glade og stolte, men også fordi de personer, der siger det ofte virker som om, de føler, de er de eneste i verden, der har det sådan.

Hvor var i henne, da jeg gik i skole?

Hvis det havde været i min klasse, kunne I have motiveret mig til alt!

Jeg er født alt for tidligt! Det der var fandme ikke en mulighed, da jeg gik i skole!

Udtryk som de ovenstående, og mange flere i forskellige variationer, men over samme tema.

Til jer der har det sådan; vi ved, hvordan I har det!

Du er ikke alene om at kede dig i skolen. Skolen i spils metode skaber motivation og engagement i skolen.

Vi har det selv på præcis samme måde!

Rigtig mange af vores løsninger er jo kommet af, at vi har tænkt “Jamen, hvordan ville vi selv gerne have været undervist?”

Skolen behøver ikke være kedelig!

Det er sjovt, at lære! Jeg tror på, at alle har haft oplevelser, hvor det at tilegne sig ny viden eller færdigheder både har været sjovt, anstrengende og berigende.

Men hvis det er så sjovt at lære, hvorfor oplever så mange elever så, at skolen er kedelig?

Når nu det er sjovt at lære, hvorfor synes mange så skolen er kedelig? Skolen i spil skaber motivation og engagement i skolen!

Du er ekspert på din egen motivation og dit engagement!

Igennem livet lærer vi, hvad vi kan lide, hvad vi ikke kan lide, og hvad der motiverer os til at opleve, lege og lære – og hvad der gør os glade. På den måde er vi alle sammen en slags semi-eksperter i motivationspsykologi. Så derfor gør det os ekstra glade, når folk, selv om de bare har hørt os tale i en halv eller en hel time, kommer op til os og giver udtryk for, hvor meget det ville have betydet for deres motivation og engagement i skolen, hvis de var blevet undervist med vores metode.

Min egen inspiration

Jeg må indrømme, at jeg ikke selv var engageret i skolen. Det sagde mig ingenting. Jeg lavede ikke mine lektier og dukkede op så lidt som muligt. Heldigvis faldt skolearbejde mig let, hvilket betød, at jeg havde elendige standpunkts- og årskarakterer, men rigtig fine eksamenskarakterer. Det varede hele vejen igennem folkeskolen og gymnasiet. Jeg fik kun en studentereksamen, fordi jeg havde nogle undervisere, der mente, at jeg nok skulle klare den, hvis bare jeg kom til at lave noget, der interesserede migog derfor så igennem fingre med fravær og manglende afleveringer.

For nogen tid siden løb jeg ind i en af mine egne lærere fra min skoletid. En rigtig sød og dejlig dame, som jeg rigtig godt kan lide. Hun sagde noget i retning af; “ej, hvor er det spændende, det du går og laver. Hvor er jeg glad for, at jeg jeg har haft dig i skolen og måske har været med til at inspirere dig.” Jeg nikkede og smilede, men indeni tænkte jeg; “ja, du og alle mine andre lærere har inspireret mig, men jo ikke fordi det har lykkedes jer at motivere og engagere mig. Tværtimod.”

Nu er det jo ikke meningen, at det her skal være en kritik af min søde lærer eller hendes kollegaer. De gjorde jo bare, som de havde lært, og som de plejede. Men den måde at undervise på passede ikke mig. Desværre. Nogle gange tænker jeg, at jeg klarede folkeskolen på trods af undervisningen og ikke i kraft af.

Gad vide, hvor jeg havde været i dag, hvis jeg havde følt motivation og engagement i skolen?

Jeg er klar over, at vores undervisningsmetode ikke er det endegyldige svar på, hvordan alle lærere bør undervise og elever undervises, men det er i hvert fald et effektivt bud på, hvordan vi skaber motivation og engagement i skolen for nogle af de elever, som nu, og måske i mange år tilbage, er blevet overset i skolen.

Husk at du altid er velkommen til at kontakte os hvis du vil høre mere om metoden. 🙂


Om Tore

Tore er stifter og ejer af firmaet Skolen i spil, der holder foredrag, kurser og workshops om spil og gamification. Han er uddannet pædagog, med en baggrund indenfor IT. Siden år 2000 har han arbejdet med spil og læring, og er nu en af landets førende eksperter på området. Tore er erfaren foredragsholder, og har bl.a. talt på New York University, Den internationale spilfestival Counterplay, Danmarks læringsfestival, Danmarks største spilfestival Game Scope og LEGO Education IDEA Workshop.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *