Er al begyndelse svær? 1 comment


År 0. Begyndelsen. Vi er i gang på egen hånd. Vores første opgave som selvstændige var at lave et spilbaseret undervisningsforløb til en 2. klasse. Så små klasser har vi aldrig arbejdet med før. Vi plejer at sige, at vi helst vil have 3. klasse og opefter, fordi vores metode kræver at de spil vi spiller med eleverne har en vis dybde og kompleksitet for vi kan få tingene til at hænge sammen. -men nu var situationen nu engang den, at første kunde, som forøvrigt er Skovbyskolen, vores gamle arbejdsgiver, ønskede sig et forløb i 2. klasse. Vi var ikke lige parat til at sige nej til vores allerførste opgave, så vi kastede os ud i det.

Spillet vi har valgt som omdrejningspunkt for forløbet er et ret kompliceret build-a-city RTS (Real Time Strategy game). 0 A.D. hedder det. Spillet kræver både store mængder overblik, multitasking, koncentration og strategisk planlægning.

 

Efter vi havde forsøgt at forklare genren og grundprincipperne i spillet til eleverne skulle de ind og spille selv.

IMG_1382

Giver Tores model af et RTS mening for dig? Det gjorde det for 22 elever i 2. klasse på Skovbyskolen.

 

Det er en underdrivelse at påstå, at vi var nervøse for udfaldet da vi første gang sendte eleverne ind i computerlokalet for at prøve at lære et så kompliceret spil. Vores bekymringer blev heldigvis gjort til skamme i en grad vi aldrig havde turde forestille os. De små, og MEGET kompetente, børn kastede sig over opgaver med krum hals, og mestrede spillet på en måde som vi aldrig i vores vildeste fantasi havde haft mod til at håbe på.  Bevares, de fik lov at starte på absolut laveste niveau alle sammen, men ingen gav op, ingen blev afskrækket, og ingen forlod computerlokalet uden en oplevelse af succes.

Samme oplevelse havde vi da vi skulle have spilrammen om klasserummet op at stå. Alle var med, og det var fedt at opleve at den fokus på det der fungerer som vores metode bringer i spil også virker på elever på 2. klassetrin.

IMG_1388

Progressbaren er også et hit for elever på omkring de 8 år.

 

Vi har egentligt givet slip på klassen igen, men kommer kort tilbage inden for de næste to uger for at sætte klassen igang med at bruge vores bevægelses-Game jam koncept også.

Tusind til til dygtige Mathilde og hendes fantastiske 2. klasse. -held og lykke fremover! 😀

0 A.D. kan hentes gratis her: play0ad.com

Du kan finde en beskrivelse af vores bevægelses Game Jam på download siden eller ved at følge dette link: Game Jam!


Om Tore

Tore er stifter og ejer af firmaet Skolen i spil, der holder foredrag, kurser og workshops om spil og gamification. Han er uddannet pædagog, med en baggrund indenfor IT. Siden år 2000 har han arbejdet med spil og læring, og er nu en af landets førende eksperter på området. Tore er erfaren foredragsholder, og har bl.a. talt på New York University, Den internationale spilfestival Counterplay, Danmarks læringsfestival, Danmarks største spilfestival Game Scope og LEGO Education IDEA Workshop.


Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

One thought on “Er al begyndelse svær?