Gamification, gamifikation, framing og broccoli med chokolade…


Sommeren er tilbage – ihvertfald udenfor kontoret – det er altså drønuretfærdigt med solskin når vi har så travlt indendøre… Og det der med computerskærme og solskin – det er sgu lidt som en knaldgul pikachú og ingen pokéballs… Drøn trælst… Men nu er dette jo ikke et blogindlæg om hverken Pokémon GO eller sommer, men derimod gamification…

I går var vi ude og blive luftet, vi var på VIA  og holde oplæg for de studerende på special modulet Spildidaktik på VIA University Collage i Aarhus.

Sidste år var der 19 studerende tilmeldt specialiserings-modulet, i år er det antal vokset til 42.

Det ka’ vi li’!

Man må sige at interessen for spil og spildidaktik er stigende, både blandt de studerende på Danmarks seminarier både pædagoger og lærere, blandt undervisere på UCC og VIA og blandt ledere og lærere på landets folkeskoler.

Vi havde, i samarbejde med Torben og Pernille, underviserene på Spildidaktik, planlagt at den første undervisning skulle handle om gamification og om hvordan vi bruger det i vores metode.

Og deraf overskriften…

Kært barn har mange navne og effektive værktøjer har åbenbart også, desuden er der en helt masse meninger om gamification, måske fordi ordet bliver brugt i flæng og ikke er helt nemt at begrebs afklare…

Spildidaktik på VIA. Skolen i spil underviser i gamification.

Vi fortalte om de elementer i Skolen i spils metode, der bruger ydre og indre motivation, om framing af klasserummet og om synlighed i barnets læring.

Vi diskuterede faldgruberne i gamification som rammesætning, det visse forskere på området kalder overfladisk gamification og om hvordan den slags gamification kan være effektiv. Vi snakkede om hvordan man så kan skabe en dyb og længerevarende effekt af spil-greb via refleksive samtaler på klassen. Så redskaberne fremmer en indre motivation, øger klassetrivsel og den enkelte elevs forståelse af sin rolle.

Det er altid fedt for os at undervise studerende og vi tager altid hjem med flere spørgsmål/ emner vi har lyst til at undersøge, og justeringer til vores oplæg.

Nu gør vi så småt klar til at rejse lidt nordpå….

JA, vi er spændte!

Fra torsdag til søndag er der nemlig for første gang nogensinde GameScope festival i Aalborg.

Hør Skolen i spil fortælle om spil og gamification på Gamescope.

http://www.gamescope.dk

”Vores” forskere Thorkild Hanghøj og Birgitte Henningsen fra AAUCPH og Andreas Lieberoth fra AU skal fortælle om de foreløbige resultater fra forskningsprojektet Sæt skolen i spil – de går på scenen fredag kl. 10.30 på CREATE, AAU – vi glæder os til at høre dem tale.

Lørdag kl. 10.30 skal vi sige noget om vores metode, om hvordan man som forældre kan snakke om spil med sine børn og om vores forskningsprojekt. Efter vores oplæg kan man møde nogle af de elever, der var med i projektet, de er klar til at vise spillet og til at svare på spørgsmål og hvordan det er at spille computerspil i skolen.

Og så skal vi jo også huske at se Troldspejlet LIVE med vores helt Jakob Stegelmann. Jeg håber, jeg kan nå at snakke med ham denne gang – sidste gang jeg mødte ham var jeg så starstruck, at jeg bare grinede fjalet…

Det bliver nogle fede dage – SÅ… hvis du kommer til Aalleren, så kig forbi, skriv, bip os !– så vi sammen kan gøre det til en fed festival i spillets tegn.

Og så glæder vi os til at undervise på VIA igen i næste uge – det kommer til at handle om Game Based Learning og de studerende skal spille FORCED fra BetaDwarf.  www.betadwarf.com

 

Vi ses – game on


Om Tore

Tore er stifter og ejer af firmaet Skolen i spil, der holder foredrag, kurser og workshops om spil og gamification. Han er uddannet pædagog, med en baggrund indenfor IT. Siden år 2000 har han arbejdet med spil og læring, og er nu en af landets førende eksperter på området. Tore er erfaren foredragsholder, og har bl.a. talt på New York University, Den internationale spilfestival Counterplay, Danmarks læringsfestival, Danmarks største spilfestival Game Scope og LEGO Education IDEA Workshop.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *