GBL, gamification og visible learning


Et nyt skoleår er begyndt, og vi har været igang det meste af en uge allerede. Det har været en noget anderledes arbejdsuge for os begge to, for vores arbejdsopgaver lige nu er ikke undervisning som vi har gjort det hidtil. Nu er det nærmere er inspiration, vejledning og sparring, og med andre undervisere, ikke elever. Det er både rigtigt, rigtigt sjovt, men også noget udfordrende at træde ud af sine vante rammer på den måde. Vi er begyndt på en spændende rejse. Vi kender retningen, men ikke vejen eller hvor rejsen ender.

 

Det første team vi arbejder med, er Nicolai Dahl-Hansen og Trine Nyvang der har besluttet sig for at give prøve kræfter med vores spilbaserede tilgang om mindre end 2 uger. Trine og Nicolai underviser 6.b. på Skovbyskolen i bl.a. Dansk og Matematik, jeg kan næsten ikke vente med at se dem og deres elever prøve kræfter med “the school@play approach”! Selvom der er meget der stadig skal på plads, kan jeg allerede mærke hvordan energien stiger når man pludselig er 4 der brænder istedet for 2. Det kan KUN blive godt. -selvom det også er lidt angstprovokerende at skulle give slip og overlade sit “hjertebarn” til andre. Når 6.b. om få uger går i luften med GBL og gamification, og “vores” GBL-klasse på Columbusskolen kører videre med det kompetente team Aslak Lynæs Stenkilde og Lars Mellergaard som spil-ledere, er der pludselig to klasser der kører – uden os. Lidt underligt.

Forøvrigt, så har Skanderborg kommune har valgt at sende hele kommunens pædagogiske stab på kursus i Visible Learning. I går var vi selv afsted sammen med Trine og Nicolai. Det var rigtigt fedt. Selvom John Hatties forskning, der ligger til grund for Visual Learning, ikke umiddelbart har noget med tankerne og ideerne bag GBL og gamification at gøre, er det påfaldende hvor store overlap der er i konklusioner omkring hvad der er virkningsfuldt. Det ser ud som om vi uden at vide af det, har kreeret en køreklar struktur til hvordan Hatties mest effektfulde tiltag let implementeres i et dansk klasserum. Der kan man bare se. Tusind tak til Martin Renton og Angelica Hedin for en fed dag. 😀

Angelica og Martin

Nå, men jeg kan heller ikke sidde her hele dagen. Der er mennesker at møde, og opgaver at løse. 🙂


Om Tore

Tore er stifter og ejer af firmaet Skolen i spil, der holder foredrag, kurser og workshops om spil og gamification. Han er uddannet pædagog, med en baggrund indenfor IT. Siden år 2000 har han arbejdet med spil og læring, og er nu en af landets førende eksperter på området. Tore er erfaren foredragsholder, og har bl.a. talt på New York University, Den internationale spilfestival Counterplay, Danmarks læringsfestival, Danmarks største spilfestival Game Scope og LEGO Education IDEA Workshop.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *