Hva’ fanden er det I har gang i derovre? 1 comment


Jeg mødte en kollega over fra den store skole i torsdags…

Hun sagde; “Hva’ fanden er det I har gang i derovre?” “Spiller I bare computer?” – Nu sagde hun jo sådan fordi vi kender hinanden og nok fordi hun forventede et svar, der startede med “Nej, men nu skal du høre hvad vi laver…”  

Kollegaen sagde, at hun havde læst vores blog og at hun ikke rigtigt kunne gennemskue – udfra det skrevne – hvad vi lavede når vi ikke spillede computer.

Derfor vil jeg lige prøve at klarlægge hvad vi egentligt laver i løbet af en dag.

Eleverne møder ind kl. 8.00, på skemaet står GBL. Det står der hver dag, alle timer, hele ugen.

Har vi et billede af skemaet, Tore?

Ja, det har vi da, Stine. Værsgo’! 🙂

Lige nu har vi et forløb, der hedder Tiberian Sun, det er det spil vi spiller og den spilramme vi fortsætter med inde i klassen. Forstået på den måde at alle vores opgaver har et Tiberian Sun logo, forsiden på elevernes arbejdsmappe har det logo og deres achievements er skrevet med Tiberian Sun tekst og i de farver, vi kender derfra.

Indholdet på arbjedssedlen og i mappen er i dette forløb sammensat af mig. Jeg har lavet det samme forløb som jeg ville lave til en 4. kl. i almenområdet. I dette forløb har vi valgt at have fokus på faglig læsning og emnet er Universet.

Kan vi lægge et billede på her af arbejdsedlen, Tore?

Selvfølgelig, Stine. 😀

Når eleven har lavet x-antal opgaver, opnår han et achievement.

Opgaverne er differenceret, da vores elever er på forskellige klassetrin. De undervises på det klassetrin, som de ville være på i en almen klasse.

Typisk arbejder vi på arbejdssedlerne i de to første lektioner, altså fra ca. 8.10 – 9.35. Eleverne arbejder nonstop og er rigtig gode til at skifte fra den ene opgave til den næste.
Til sammenligning arbejdede vi sidste år 20 min. ad gangen, så pause og så 20. min. mere og så frikvarter.

Opgaverne ligner i kompleksitet ganske almindelige danskopgaver. F.eks find 10 vigtige ord i teksten, understreg dem og skriv dem ned på dit Tiberian Sun ark. Skriv hver af dine ti ord på stykke gult papir, lav en hentediktat.

Som afslutning på dette forløb skal eleverne holde et oplæg om en planet, de selv har valgt. De skal søge oplysninger, finde billeder og skrive tekst.
Det er en svær opgave, hvis man ikke er vant til at være medbestemmende på det faglige indhold og hvis man har vanskeligt ved at planlægge og overskue en opgave, der indeholder flere delopgaver.

En af eleverne sagde i fredags; “Det der oplæg det laver jeg altså ikke!”. En af de andre elever sagde så, mens han pegede på arbejdsedlen; “Jamen, det skal du – det står jo lige der”. 

Men de arbejder nu alle fire  med deres planche og oplæg og stoltheden og smagen af rigtig skole er ikke til at undgå når man er i klassen lige i øjeblikket. Der er en stemning af arbejdsiver, vilje og ikke mindst mening med skolen!!!

Det er sku for fedt at være en del af!!!!


Om Tore

Tore er stifter og ejer af firmaet Skolen i spil, der holder foredrag, kurser og workshops om spil og gamification. Han er uddannet pædagog, med en baggrund indenfor IT. Siden år 2000 har han arbejdet med spil og læring, og er nu en af landets førende eksperter på området. Tore er erfaren foredragsholder, og har bl.a. talt på New York University, Den internationale spilfestival Counterplay, Danmarks læringsfestival, Danmarks største spilfestival Game Scope og LEGO Education IDEA Workshop.


Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

One thought on “Hva’ fanden er det I har gang i derovre?