[:en]Hvad fanden har I gang i derover? Vol. II[:da]Hvad fanden har I gang i derovre? Vol. II[:]


[:en]Trofaste læsere af vores blog på skolenispil.dk vil kunne genkende overskriften fra et tidligere blogindlæg-

D. 7 okt 2012 blev vi nemlig stillet dette spørgsmål af en kollega på Skovbyskolen… Hun havde læst vores blog og undrede sig over hvad vi egentlig lavede med det der computerspil i vores klasse. Vi svarede hende som I kan se i indlægget her: http://www.skolenispil.dk/hva-fanden-er-det-i-har-gang-i-derovre/, efter bedste evne og endte med en gennemgang af vores dag som undervisere på Columbusskolen og en kort introduktion til GameBasedLearning – our way.

Meget vand er løbet gennem åen siden den dag i 2012 og vi er nu et helt andet sted – både i bogstavlig forstand, men også i en overført betydning…

Som vi har fortalt jer har vi jo siden den gang, indgået et samarbejde med Thorkild Hanghøj fra Aalborg Universitet København, fået en donation fra Egmont Fonden, været en hel masse i diverse medier, sagt vores jobs op, startet firma osv.

Det er gået stærkt, men vi føler begge to, at vi har ret meget styr på tingene. Vi er nu i den heldige situation, at vi kan lave det vi kan li, vi får løn for det og vi har mulighed for at lave nogle andre vildt fede ting oveni.

Som foreksempel at udvikle et spilkoncept sammen med fantastiske Pernille Lyngsøe fra MMeX, der arbejder for og med museer i region Midtjylland, med at skabe digital formidling. Det er sjovt og anderledes at arbejde for en kunde og vi tror det bliver et vildt fedt spil, vi får lavet…

Vi skal også ud og snakke en masse – vi skal lave workshop på CounterPlay d. 9. og 10. april, vi skal mødes med en sjov mand til kaffe i København, vi skal holde en workshop på en konference om IT, Didaktik og Læring i samfundsfag og Historie og så skal vi ud og holde intro-oplæg for de lærere, der skal være med i det store projekt til efteråret.

Der sker mange ting og det er ikke altid vi har helt styr på kalenderen – men vi når som regel det hele…

Så vi er bogstavlig talt på farten – hele tiden – og vi nyder det.

I forhold til vores metode – skolen i spil – sker der også nogle ting. Vi bliver mere og mere skarpe på hvad det er vi kan og ikke mindst, hvad vi vil med vores metode. Vi øver os i at få sat ord på hvad vi gør og hvorfor vi gør det. Vi opdagede for nyligt at vi hele tiden snakkede om spilbaseret læring og om den framing, vi laver i klassen, men at vi faktisk tit glemte at fortælle, hvorfor vi startede med at gøre noget andet, hvilke behov, vi oplevede vores elever på Columbusskolen havde og hvorfor det førte til alt det, vi gør i dag.

For det er så vigtigt for os – det er så utroligt vigtigt for os at fortælle om de ting, vi har med i baggagen fra Columbusskolen og de ting, vi har lært der.

Vi har et mindset med derfra – som ikke bare handler om spil og framing, men som i særligt grad handler om læring, selvforståelse og trivsel. Det handler om at turde definere skolerummets regler og synliggøre dem for eleverne.

Og så handler det om at bruge tiden på noget, der giver mening – både for elever og undervisere…

Det gør vi lige nu – og det er fedt!

Så det er det vi har gang i – det samme som sidst I spurgte – og en hel masse andet.[:da]Trofaste læsere af vores blog på skolenispil.dk vil kunne genkende overskriften fra et tidligere blogindlæg-

D. 7 oktober 2012 blev vi nemlig stillet dette spørgsmål af en kollega på Skovbyskolen… Hun havde læst vores blog og undrede sig over hvad vi egentlig lavede med det der computerspil i vores klasse. Vi svarede hende som I kan se i indlægget her: Hva’ fanden er det i har gang i derovre?, efter bedste evne og endte med en gennemgang af vores dag som undervisere på Columbusskolen og en kort introduktion til GameBasedLearning – our way.

Meget vand er løbet gennem åen siden den dag i 2012 og vi er nu et helt andet sted – både i bogstavlig forstand, men også i en overført betydning…

Som vi har fortalt jer har vi jo siden den gang, indgået et samarbejde med Thorkild Hanghøj fra Aalborg Universitet København, fået en donation fra Egmont Fonden, været en hel masse i diverse medier, sagt vores jobs op, startet firma osv.

Det er gået stærkt, men vi føler begge to, at vi har ret meget styr på tingene. Vi er nu i den heldige situation, at vi kan lave det vi kan li, vi får løn for det og vi har mulighed for at lave nogle andre vildt fede ting oveni.

Som foreksempel at udvikle et spilkoncept sammen med fantastiske Pernille Lyngsøe fra MMeX, der arbejder for og med museer i region Midtjylland, med at skabe digital formidling. Det er sjovt og anderledes at arbejde for en kunde og vi tror det bliver et vildt fedt spil, vi får lavet…

Vi skal også ud og snakke en masse – vi skal lave workshop på CounterPlay d. 9. og 10. april, vi skal mødes med en sjov mand til kaffe i København, vi skal holde en workshop på en konference om IT, Didaktik og Læring i samfundsfag og Historie og så skal vi ud og holde intro-oplæg for de lærere, der skal være med i det store projekt til efteråret.

Der sker mange ting og det er ikke altid vi har helt styr på kalenderen – men vi når som regel det hele…

Så vi er bogstavlig talt på farten – hele tiden – og vi nyder det.

I forhold til vores metode – skolen i spil – sker der også nogle ting. Vi bliver mere og mere skarpe på hvad det er vi kan og ikke mindst, hvad vi vil med vores metode. Vi øver os i at få sat ord på hvad vi gør og hvorfor vi gør det. Vi opdagede for nyligt at vi hele tiden snakkede om spilbaseret læring og om den framing, vi laver i klassen, men at vi faktisk tit glemte at fortælle, hvorfor vi startede med at gøre noget andet, hvilke behov, vi oplevede vores elever på Columbusskolen havde og hvorfor det førte til alt det, vi gør i dag.

For det er så vigtigt for os – det er så utroligt vigtigt for os at fortælle om de ting, vi har med i baggagen fra Columbusskolen og de ting, vi har lært der.

Vi har et mindset med derfra – som ikke bare handler om spil og framing, men som i særligt grad handler om læring, selvforståelse og trivsel. Det handler om at turde definere skolerummets regler og synliggøre dem for eleverne.

Og så handler det om at bruge tiden på noget, der giver mening – både for elever og undervisere…

Det gør vi lige nu – og det er fedt!

Så det er det vi har gang i – det samme som sidst I spurgte – og en hel masse andet. 😀

Ready for battle[:]


Om Tore

Tore er stifter og ejer af firmaet Skolen i spil, der holder foredrag, kurser og workshops om spil og gamification. Han er uddannet pædagog, med en baggrund indenfor IT. Siden år 2000 har han arbejdet med spil og læring, og er nu en af landets førende eksperter på området. Tore er erfaren foredragsholder, og har bl.a. talt på New York University, Den internationale spilfestival Counterplay, Danmarks læringsfestival, Danmarks største spilfestival Game Scope og LEGO Education IDEA Workshop.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *