Kan man springe “LORTESPIL” over?


Ej hvor vi glæder os! Børn som voksne (og de voksne glæder sig som små børn ;-)).

På fredag holder vi LAN-party for vores elever. Det gør vi af flere grunde, men primært for at alle eleverne skal ende med at føle sig hjemme i vores nye spil, som for en 4. klasses knægt godt kan være lidt uoverskueligt til at starte med; og fordi vi gerne vil bruge det til at fremme fællesskabsfølelsen i klassen.

Sidste gang vi holdt LAN-party afslørede vi vores nye store spil på selve dagen. Det virkede rigtigt, rigtigt godt. Bortset fra at nogle af eleverne efter nogen tid blev kede af de roller de havde valgt, og da var vi ligesom allesammen kommet rigtigt langt sammen allerede. Nogle af eleverne brugte også rimeligt lang tid på at skælde ud på “det forbandede lortespil”, når tålmodigheden og overblikket hørte op. Derfor afprøver vi i denne omgang en ny strategi. I ugen op til LAN-party, får eleverne lov til at udforske spillet frit. Vi håber det betyder at når vi går i gang med et stort koordineret forløb på fredag, er alle så sikre på spillet, at de får valgt den “rigtige” rolle fra starten.

Nåh, ja. Det nye spil er et MMORPG. Sidste skoleår havde vi rigtigt gode erfaringer med LotRO (The Lord of the Rings Online), men i år har vi valgt Guild Wars 2. Det har vi af flere grunde. En af dem er kedelig, og rent praktisk. Nemlig, at spillet sælges efter et “buy once” princip, så vi slipper for abbonnementer, og har adgang til spillet for evigt. -eller indtil serverne engang lukker i hvert fald. Derudover har vi vægtet den åbne struktur for sammenspil spillet tilbyder, hvor alle der bidrager til løsningen af en opgave bliver belønnet for det, hvad enten de er i party sammen eller ej. Spillets skaleringsfunktion der gør at to figurer på meget forskellige levels sagtens kan spille sammen og få en god oplevelse ud af det begge to, har også været et vigtigt lod på vægtskålen.Nå ja, og så er verdenen så omfattende og kompleks, at man sagtens kunne hænge et helt års pensum (eller mere) op på det jo også rigtigt, rigtigt vigtigt. Men det kan man jo sige om de fleste MMO’er. 🙂

Eleverne har også allerede været igang med at sætte ord på deres egne oplevelser af hvilke læringspotentialer der synes spillet besidder.
De siger bl.a. andet at spillet kræver/træner:

  • Nysgerrighed
  • Engelsk
  • Koncentration
  • Fokus
  • Tålmodighed
  • At hjælpe andre
  • Samarbejde
  • Opmærksomhed
… og så har en af vores nye elever, der tidligere har været en smule skeptisk overfor de spil vi har valgt, udtalt at “For første gang føler jeg mig faktisk parat til at overgive mig til spillet.” -dét er stort! Og eftersom alle efterhånden har “købt” spillet kan det kun blive et forrygende LAN-party. 
Tænk hvis vi kan springe “LORTESPIL!!!!” over på fredag, og kaste os direkte ud i mange, mange, mange timers intens samarbejde og høj stemning. Det bliver SÅ vildt! 😀

Om Tore

Tore er stifter og ejer af firmaet Skolen i spil, der holder foredrag, kurser og workshops om spil og gamification. Han er uddannet pædagog, med en baggrund indenfor IT. Siden år 2000 har han arbejdet med spil og læring, og er nu en af landets førende eksperter på området. Tore er erfaren foredragsholder, og har bl.a. talt på New York University, Den internationale spilfestival Counterplay, Danmarks læringsfestival, Danmarks største spilfestival Game Scope og LEGO Education IDEA Workshop.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *