Kind or cruel, nurture or dominate, create or destroy 2 comments


I dag har vi taget hul på et nyt spil.

Som sædvanlig havde vi holdt spillet hemmeligt for eleverne, men denne gang fik de ikke spillet at vide som det første mandag morgen. Istedet startede vi med en form for “skattejagt”, hvor de selv skulle prøve at gætte spillet.

Faktisk startede skattejagten lidt allerede i sidste uge. Der lavede vi nemlig 20-spørgsmål til professoren spredt ud over skoleugens 3 sidste dage. Idag startede vi så med at bruge vores læsebånd på, at læse tre tekster fælles. Én om salt og peber. Én om Yin og Yang, og én om farverne sort og hvid. Vi havde en kort snak på klassen hvor de fik lov at gætte lidt. Derefter brugte vi bevægelseslektionen på at finde laminerede bogstaver udenfor og pusle dem sammen til titlen.

Jeps – det nye spil er Peter Molyneux’s Black & White 2. 
Og nu – hvor brikkerne burde være faldet på plads – blev forvirringen total. Ingen af eleverne havde nogen sinde hørt om spillet, eller genren. Vi havde forventet det, men eleverne blev tydeligt frustrerede. Heldigvis ikke så meget, at det hele gik i vasken, men nok til at de blev udfordret. Helt perfekt, faktisk. 😉
Efter en kort opsummering af genren God-game, skulle vi prøve kræfter med spillet.
I dette forløb har vi valgt at spille lidt anderledes end vi plejer. Inspireret af normanden Tobias Staaby, skal vi denne gang bruge det meste af vores spil-tid sammen, i klasselokalet. Eleverne skal skiftes til at styre spillet, og hver gang vi står over for et etisk eller moralsk spørgsmål, pauser vi spillet, diskuterer vores muligheder på klassen, og stemmer derefter anonymt via tjenesten kahoot.
Ja, ok – måske ikke det store moralske dilemma. Men ikke desto mindre et vigtigt valg. -Og så havde vi noget simpelt at øve os på, første gang vi skulle bruge kahoot til at afgøre hvilket retning klassens spil skulle tage. 😉

Alt i alt synes jeg det gik rigtigt godt med at få startet Black & White 2 op, og sidst på dagen var alle klar på at give sig i kast med spillet på egen hånd.

Det er et svært spil, og flere af eleverne blev flere gange udfordret så meget, at “LORTESPIL!” var det eneste ord de havde tilbage. Intet nyt i det. Sådan plejer det at være når vi udfordrer dem med noget helt nyt og svært. Der var dog også elever der i den grad blev grebet, allerede her på første dag. Faktisk sagde en af vores “gamle” elever, altså en af dem der har været med siden projektets begyndelse, og dermed efterhånden har prøvet mange forskellige spil, at det muligvis var “verdens fedeste spil”. Ikke dårligt. Så må vi se om ikke vi kan få resten af holdet lige så hooked i løbet af den næste uges tid. 😉

I gennem forløbet har vi forøvrigt tænkt os, at holde styr på både klassens, og hver enkelt elevs “alignment”. Om de vælger at klare spillets udfordringer som en venlig, nådefuld og kærlig gud, eller om de vælger at indtage spillets verden med vold, frygt og magt. Da det er første dag, og hver spil starter helt neutralt, er der stadig ikke de store udslag, men det er dog interessant at iagttage, at der indtil videre er en tendens til at de fleste bevæger sig imod “det gode”.

Jeg håber spillet kommer til at give anledning til en masse gode diskussioner og reflektioner. 🙂


Om Tore

Tore er stifter og ejer af firmaet Skolen i spil, der holder foredrag, kurser og workshops om spil og gamification. Han er uddannet pædagog, med en baggrund indenfor IT. Siden år 2000 har han arbejdet med spil og læring, og er nu en af landets førende eksperter på området. Tore er erfaren foredragsholder, og har bl.a. talt på New York University, Den internationale spilfestival Counterplay, Danmarks læringsfestival, Danmarks største spilfestival Game Scope og LEGO Education IDEA Workshop.


Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

2 thoughts on “Kind or cruel, nurture or dominate, create or destroy

  • Lars Olufsen

    Hej Tore.

    Tak for en superspændende blog.

    Jeg er ikke lærer eller pædagog, men IT-mand some i nogen tid nu har gravet i Gamification-emnet og finder det utroligt spændende, især i forbindelse med læring.

    Jeg synes det er en genial idé at bruge Black’n’White som værktøj. God-elementet kan man få mange ting ud af.
    En nyere, og mere action-præget, implementering kan man finde i Playstation-serien “Infamous”, som måske er lige voldsomt nok til poderne i klassen, men som du måske kan finde inspiration og idéer i.

    Jeg ser frem til at læse mere om dit nye projekt i 6.b.
    Det ser spændende ud.

    Keep bloggin’! 🙂

  • Tore Neergaard Kjellow

    Tusind tak! Det er altid fedt at høre lidt fra de mange læsere vi kan se vi har. Vil helt klart checke ‘infamous’ ud. Når vi har sat 6.b igang skal vi jo videre til andre klasser, og måske havner vi på et tidspunkt i overbygningen og har brug for et godt God game. 😉