Lesson learned!!


I mandags startede 4.b på Skovbyskolen på et spilbaseret forløb i dansk.
Inspireret af 6.b skal de også spille Torchlight II – og vi har to yderligere bookninger på at lave Torchlight II-baserede forløg på Skovbyskolen. Det er sjovt som det smitter. 😀

I 6.b ved vi at lærerne er begyndt at planlægge næste forløb, og leder efter det rigtige spil. Det bliver interessant at se om de også skaber en trend med det næste de vælger. Heldigvis har de spurgt os om at give en hjælpende hånd i forhold til at vælge spil og få styr på teknikken, for det giver os en kærkommen mulighed for at høre lidt om hvordan det står til i 6.b nu hvor vi ikke følger dem mere. Vi kommer selvfølgelig til at lave en afsluttende evaluering med lærere og elever, men det er lidt sært at have sat dem igang, og så gå videre til næste opgave. Hvad mon de laver? Hvordan går det?

Nå, men, inden vi i skulle hjælpe 4.b i gang i mandags, fortalte Lonnie, der er klasselærer i 4.b, at hun havde “tyvstartet” med nogle af spilelementerne i klassen, og at det havde resulteret i, at flere af eleverne nu ikke ville holde pauser i timerne. Sejt gået af både Lonnie og klassen. Tror ikke der går lang tid før 4.b er selvkørende i GBL og Gamification. 😀

Hvorom alting er, så var der stor jubel og begejstring i 4.b i mandags. Vi startede dagen i klasselokalet hvor vi snakkede progressbars, achievements, virtue coins, GBL og Gamification med ungerne. Så fik de en kort introduktion til spillet og de forskellige klasser og positioner de ville få brug for i deres grupper. Efter de første 2 lektioner hvor de lyttede intenst, skulle de have 2 lektioners matematik inden vi kom igen og de skulle spille.

Da vi mødte dem igen kl. 12 var der kun én gruppe der ikke i pausen havde fundet ud af hvem i gruppen der skulle fylde rollerne som Tank, Support, CC (Crowd Control) og DD (Damage Dealer). Det betød at det gik meget stærkt med at få afsluttet den indledende snak og gå i computerrumemt. Men … da 6.b allerede havde spillet Torchligt II i det lokale vi skulle bruge, havde vi ikke brugt tid på at checke om alt nu også var som det skulle være….

Vi burde nok have checket lokalet, bare for en sikkerheds skyld. For der var 4 computere færre end der var elever, og en af de computerene var blevet re-installeret, og spillet var dermed blevet slettet. Manner hvor var det en hektisk time hvor der skulle installeres, og hentes computere, netkabler, strømstik og andet, samtidig med at de resterende 26 børn skulle have hjælp til at starte spillet og komme igang. Indimellem nåede lydniveauet koncert-højder, men alle klarede strabadserne rigtigt fint. Alle skulle vente på at få hjælp, og alle klarede det eksemplarisk. Tror nok lige der var nogen der fik trænet deres tålmodighed i mandags. Også os! LESSON LEARNED!! 😉

Det holdt hårdt, men alt lykkedes til sidst, og hvor var det fedt at observere dem spille. Alle børn, og klasser er forskellige. Og noget af der virkelig har slået os ved 4.b er, at de er utroligt gode til at lege, udforske og dele viden. Ingen blev demotiverede af at fejle i spillet, de sprang bare på opgaven igen med en ny strategi, og når vi havde hjulpet én elev gik der aldrig ret lang tid før alle de omgivende eleverne også kendte til de samme tips og tricks. Så fedt! Virkelig godt udgangspunkt! 😀

… og da de spillede igen tirsdag spillede teknikken bare max fra starten, og lydniveauet var så lavt og behageligt, at man uden besvær kunne snakke helt almindeligt sammen. 😉


Om Tore

Tore er stifter og ejer af firmaet Skolen i spil, der holder foredrag, kurser og workshops om spil og gamification. Han er uddannet pædagog, med en baggrund indenfor IT. Siden år 2000 har han arbejdet med spil og læring, og er nu en af landets førende eksperter på området. Tore er erfaren foredragsholder, og har bl.a. talt på New York University, Den internationale spilfestival Counterplay, Danmarks læringsfestival, Danmarks største spilfestival Game Scope og LEGO Education IDEA Workshop.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *