My work is play, and play is my work 2 comments


En fornøjelig opdagelse vi har gjort os indtil nu er, at når vi som undervisere taler om ting, det kan være om litteratur, spil, GBL eller noget helt tredje, har vi sjældent behov for at reducere og simplificere sproget for at gøre os forståelige. Eleverne suger til sig som svampe, hvis blot de er interessede nok. Således har vi børn på 9 og opefter der uden tøven siger “ambidextral”, “projektilvåben”, “loot”, “aggro”, “crowd control” og lignende. Vi har før skrevet om at kaste børnene ud i den dybe ende ( Derude hvor man ikke kan bunde… ) – det gælder også sproget. 🙂

Derudover, er en af de vigtigste erfaringer vi har gjort os i løbet af dette projekt er, at det er utroligt vigtigt at vi, som undervisere, deltager og engagerer os aktivt i de spil vi bruger. Det gælder både når vi spiller rollespil, når vi spiller computer, LARP (Live Action Role Play) og i den spilramme vi har sat op om vores “almindelige” undervisning. Hvis vi ikke er aktivt involverede, enten som Spil-Ledere/Game Masters eller som spillere, går det ud over elevernes engagement og udbytte af spillene, både fagligt, socialt og personligt. Derfor var det også dejligt, at støde på artiklen Computerspil kan forbedre skolernes undervisning på videnskab.dk, og læse at ny dansk forskning bakker os op i den betragtning. 🙂

En konsekvens af, at vi skal være aktivt deltagende, og samtidig eksperter på stoffet (spillet) er, at en del af vores forberedelse bliver nødt til at være at spille. Vi bliver nødt til at være så meget hjemme i spillene, at vi både fremstår som eksperter i børnenes øjne, og har nok overblik til både at spille med/styre spillet og styre det sociale rum omkring spillet samtidig. Det har bragt mig i en praktisk og økonomisk problemstilling. Jeg ejer en aldrene HP Mobile Workstation, som i flere år uden problemer har udført alle opgaver jeg har smidt efter den uden at sætte et ben forkert. Den klarer rask væk mail, web, word og sågar photoshop, men … den er bare ikke gearet til at spille moderne, krævende spil med detaljeret 3D-grafik i en opløsning, detaljegrad og framerate der er til at holde ud. Nu er det desværre sådan, at man ikke ligefrem bliver forgyldt af at arbejde som pædagog, så jeg har ikke råd til en decideret gamer-laptop, og der er ikke plads i vores hjem til en stationær spillecomputer. What to do? Heldigvis faldt jeg over min lillebrors 4 år gamle konfirmationsgave. En Dell XPS M1730 der stod i et hjørne, strippet for RAM, diske, netkort, og med defekt grafikkort og DVD-drev, og bare aldrig havde taget den sidste tur til genbrugsstationen. I lyset af mit akutte behov for en gamerbox der nemt kan pakkes væk, inddrog jeg min fredag og lørdag aften til at forsøge at vække ‘udyret’ til live. Det er lykkedes! Det har krævet at det døde grafikkort er blevet bagt i ovnen af 2 omgange (nej, jeg tog desværre ikke et billede af dette sælsomme syn), og maskinen har fået donor-ram, disk og trådløst netkort fra andre gamle laptops der er havnet på pulterkammeret fordi “de er da for gode til at smide ud”. Det er ikke optimalt, men det gamle monstrum trækker dog ca. 4x højere frame rates end min HP i de fleste 3D-spil, og min forberedelsestid er blevet væsenligt mere effektiv og fornøjelig. 🙂

Billedet er opstillet med materiale fra et tidligere forløb, da det næste spil stadig er hemmeligt. 😉

Så sådan her ser det ofte ud når jeg forbereder mig. Mit arbejde er blevet til et spil, og at spille er dermed mit arbejde. Jeg håber eleverne har det på samme måde. 🙂


Om Tore

Tore er stifter og ejer af firmaet Skolen i spil, der holder foredrag, kurser og workshops om spil og gamification. Han er uddannet pædagog, med en baggrund indenfor IT. Siden år 2000 har han arbejdet med spil og læring, og er nu en af landets førende eksperter på området. Tore er erfaren foredragsholder, og har bl.a. talt på New York University, Den internationale spilfestival Counterplay, Danmarks læringsfestival, Danmarks største spilfestival Game Scope og LEGO Education IDEA Workshop.


Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

2 thoughts on “My work is play, and play is my work