NØRD-fælden


Så er vi færdige med vores første forløb – og klar til at gå rigtigt i gang…

Vi startede, som skrevet tidligere, ud med lidt hårde odds i dette skoleår.
Nye kollegaer, flere elever og en hel masse uheld i vores private liv…

Men nu er vi tilbage på sporet og klar til at tage hul på et “rigtigt” spil.


Vi har brugt energien i de foregående uger på at opbygge vores ramme i klassen, få styr på computerspillenes historie og få en fornemmelse af vores elevers faglige niveau.
Desuden har vi også brugt tiden på at holde oplæg i Skanderborg Kommune på Fyraftensmøde for nye og gamle deltagere i projektet “Den Innovative Folkeskole”.
Det er altid spændende og lidt nervepirrende at skulle formidle vores stof. Et er at stå foran en stor flok super kompetente undervisere, der har afprøvet meget i deres formidler liv og forklare at vi har fundet de vises sten. Noget andet er at få fortalt hvad vi har erfaret gennem snart 1½ år med GBL og ikke mindst få det gjort på en måde så tilhørerene har noget at arbejde med når de går hjem.

Vi er meget opmærksomme på ikke at ende i det vi i vores lille team kalder “NØRD-fælden”. Det kan let blive for teknisk og for komplekst, når vi har læst og studeret emnet i så lang tid og det kan nemt blive for teoretisk.
Man kan se det på folk når NØRD-fælden er ved at klappe – de bliver ligesom lidt fjerne i blikket og ligner nogen der virkelig trænger til kaffe…med masse af sukker. Vi kender det jo selv – man tænker: “Nå, ja det lyder da spændende – for dig – jeg ville aldrig nogensinde kunne få det til at fungere, jeg lader lige min hjerne gå på stand-by, too much information…”. 

Og så er løbet jo kørt…
Derfor gør vi os altid umage med at prøve at gøre tingene lidt mere simple. Vi mister jo noget teori, men vi har mange links på vores blog som man kan blive meget klogere på hvis man lyster.
Vores vigtigste mål er jo at få andre undervisere til at tænke ud af boksen og se at computerspillene har deres berettigelse som medie i skolen.
Vores andet mål er at få formidlet vores core concept numero uno: “The need to know”.
Vi har erfaret at det er så meget lettere, sjovere og meget givende at undervise eleverne i noget som de kan se en mening i at lære. Og vi opdagede hurtigt at eleverne også finder det lettere, sjovere og mere givende…
Det giver jo god mening at lære at gange, hvis man i næste time skal kunne regne ud hvor meget mineral man skal finde i StarCraftII for at kunne bygge dine mænd.
Det giver mere mening at lære om et fremmede land, hvis du lige efter pausen skal forsvare det mod fjender…

På mandag går det løs med nyt forløb og nyt spil – eleverne glæder sig og gætter konstant på hvilket spil, vi skal i gang med. De glæder sig ligesom os til at fordybe sig i et spil og opleve progression.
De er kommet frem til at vi nok skal spille et strategi spil – et RTS og de har de jo nok ret i…
Men hvilket og ikke mindst hvorfor – det må I vente med at få af vide til efter mandag…

God NØRD-lørdag og husk at spil er sjovt! (og lærerende og vigtigt og… undskyld)


Om Tore

Tore er stifter og ejer af firmaet Skolen i spil, der holder foredrag, kurser og workshops om spil og gamification. Han er uddannet pædagog, med en baggrund indenfor IT. Siden år 2000 har han arbejdet med spil og læring, og er nu en af landets førende eksperter på området. Tore er erfaren foredragsholder, og har bl.a. talt på New York University, Den internationale spilfestival Counterplay, Danmarks læringsfestival, Danmarks største spilfestival Game Scope og LEGO Education IDEA Workshop.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *