Sæt i spil… 1 comment


Jeg vil nu kaste mig ud i et forsøg på, at forklare de to begreber bag projektet så u-nørdet som det er mig muligt. 😉

De to begreber stadigvæk er forholdsvis nye, og der er mange rundt omkring i den store verden der er i gang med at udforske og udbrede deres betydning og anvendelse. Derfor findes der også rigtigt mange forskellige definitioner på dem. Vi har valgt at definere begreberne således:

Gamification: At gøre brug af spil-struktur og virkemidler i ikke-spils aktiviteter. I vores projekt betyder det, at vi sætter skoledagen i en spilramme, der omfatter en eller anden form for historie/story line, mål og delmål, point, levels og achievements. For os handler gamification mere om kontekst og mening, end point og badges. Point, progressbars og lignende er -ikke- gamification, men et redskab til at synliggøre udvikling i en spilramme. Ingen spiller for at få point, men point gør det muligt at følge med i hvor godt det går.

Game Based Learning (GBL): At tilegne sig viden og/eller færdigheder gennem spil. Mange af de forhold der er med til at skabe effektiv læring, er de samme der skaber et fængende spil. Derfor er spil på mange måder at sidestille med en slags læringsmaskiner. Det er bl.a. konkrete overskuelige opgaver, direkte og umiddelbar feedback, variation, belønning (i små doser for delopgaver, i store doser for slutmål) og et passende udfordringsniveau. I vores projekt betyder det, at vi udvælger spil som vi vurderer at indeholder læringspotentialer som matcher vores elever. Det første spil vi har kastet os over på vores nye lækre computere er et spil af typen build-a-city RTS (Real Time Strategy), som primært udfordrer vores elever på deres evne til fokus, koncentration, planlægning, strategi og samarbejde. Det bliver spændende at se hvor langt spillet kan flytte dem på de områder, og hvor meget af de optrænede færdigheder der kan overføres til andre sammenhænge.


Om Tore

Tore er stifter og ejer af firmaet Skolen i spil, der holder foredrag, kurser og workshops om spil og gamification. Han er uddannet pædagog, med en baggrund indenfor IT. Siden år 2000 har han arbejdet med spil og læring, og er nu en af landets førende eksperter på området. Tore er erfaren foredragsholder, og har bl.a. talt på New York University, Den internationale spilfestival Counterplay, Danmarks læringsfestival, Danmarks største spilfestival Game Scope og LEGO Education IDEA Workshop.


Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

One thought on “Sæt i spil…