Slutninger og begyndelser … 2 comments


[:da]Et MEGET spændende, travlt, udfordrende, sjovt, intenst og mindeværdigt skoleår lakker mod enden. I den forbindelse har vi haft gang i nogle andre projekter end normalt.

For eksempel har vi i den forgange uge gen-besøgt 4 af de spil vi har spillet igennem skoleåret. The Settlers of Catan, StarCraft II, Robot Arena 2 og Torchlight II. Det har vi gjort for at give eleverne muligheden for at sammenligne hvad de husker om spillene, og hvad de derfor forventer, med hvordan de så oplever spillene når de prøver dem igen. Det kom der mange gode refleksioner og erkendelser ud af. Hvis jeg skal opsummere de vigtigste pointer eleverne kom frem, må det være at:

  • De oplever at de er blevet bedre til de grundlæggende færdigheder spillene kræver. F.eks. Tålmodighed, overblik, fokus og koncentration.
  • De oplever at de har glemt mange af de specifikke færdigheder spillene kræver, men at de hurtigt kommer igen. F.eks. hotkeys, rækkefølger og begreber.
  • Når de specifikke færdigheder er automatiserede frigør det opmærksomhed, fokus og overskud til at tænke kreativt og finde løsninger på uventede problemer

Det er dog ikke kun eleverne der er ved at gøre status over skoleåret. Selv har vi skulle udarbejde og aflevere en slut-evaluering over projektet til Den innovative folkeskole. Det har blandt andet betydet at vi har sat os ned og gransket resultaterne fra de spørgeskemaer vores elevers fantastiske og engagerede forældre tålmodigt har udfyldt hver gang vi har bedt om det.
Med jævne mellemrum skulle elevernes forældre vurdere deres børns standpunkt/evner/formåen på række forskellige områder fra 1 til 10.

Hvis vi sammenligner 0-punkts evalueringen med slutevalueringen ser vi følgende fremgang i procent, i hjemmet (gennemsnit, afrundet til 1 decimal):
Trivsel
17,6 %
Motivation
35,5 %
Engagement
13,9 %
Tålmodighed
30,8 %
Koncentration
19,4 %
Indlæring
2,7 %
Planlægning
60,0 %
Følsomhed overfor nederlag
7,1 %
Nysgerrighed
16,2 %
Fokus
20,7 %
Og i skolen (gennemsnit, afrundet til 1 decimal):

 

Trivsel
51,9 %
Motivation
90,9 %
Engagement
80,0 %
Tålmodighed
111,0 %
Koncentration
77,3 %
Indlæring
53,8 %
Planlægning
120,0 %
Følsomhed overfor nederlag
52,4 %
Nysgerrighed
83,3 %
Fokus
81,0 %

 

Vi har i forbindelse med slut-evalueringen også lavet et gruppeinterview med forældrene, som fortalte os følgende om deres børns udvikling i løbet af skoleåret:
  • De er blevet meget gladere
  • De ”rykker” fagligt
  • Deres nysgerrighed er væsentligt skærpet
  • De er mere videbegærlige
  • De har fået mere overskud
  • De er blevet mere hjælpsomme
  • De har meget nemmere ved at klare forhindringer/udfordringer
  • De har lettere ved at se deres egen andel i konflikter
  • De har fået nemmere ved at planlægge og organisere opgaver
  • De har fået nedsat deres følsomhed overfor nederlag
  • De er blevet bedre til at reflektere over fejltrin og revidere deres strategier
  • De er svære at holde hjemme fra skole hvis de f.eks. er syge eller har andre aftaler
Det gør mig simpelthen så glad og stolt, at det ikke kun er os selv der begejstres over projektet. Når både eleverne og deres forældre melder så positivt tilbage bliver man jo helt blød i knæene.
-og når man så endda har en leder der i dén grad anerkender både vores og elevernes indsats vil jeg mene at slutningen på dette skoleår i virkeligheden bare er begyndelsen.
Sådan! Skolen i spil T-shirts til hele holdet! 🙂
… Med “Game Based Learning in progress. DO NOT DISTURB” på ryggen, så folk er advaret når vi sidder ved computerne. 😉
Kom bare an, 2013-2014! 😉

[:en]Et MEGET spændende, travlt, udfordrende, sjovt, intenst og mindeværdigt skoleår lakker mod enden. I den forbindelse har vi haft gang i nogle andre projekter end normalt.

For eksempel har vi i den forgange uge gen-besøgt 4 af de spil vi har spillet igennem skoleåret. The Settlers of Catan, StarCraft II, Robot Arena 2 og Torchlight II. Det har vi gjort for at give eleverne muligheden for at sammenligne hvad de husker om spillene, og hvad de derfor forventer, med hvordan de så oplever spillene når de prøver dem igen. Det kom der mange gode refleksioner og erkendelser ud af. Hvis jeg skal opsummere de vigtigste pointer eleverne kom frem, må det være at:

  • De oplever at de er blevet bedre til de grundlæggende færdigheder spillene kræver. F.eks. Tålmodighed, overblik, fokus og koncentration.
  • De oplever at de har glemt mange af de specifikke færdigheder spillene kræver, men at de hurtigt kommer igen. F.eks. hotkeys, rækkefølger og begreber.
  • Når de specifikke færdigheder er automatiserede frigør det opmærksomhed, fokus og overskud til at tænke kreativt og finde løsninger på uventede problemer

Det er dog ikke kun eleverne der er ved at gøre status over skoleåret. Selv har vi skulle udarbejde og aflevere en slut-evaluering over projektet til Den innovative folkeskole. Det har blandt andet betydet at vi har sat os ned og gransket resultaterne fra de spørgeskemaer vores elevers fantastiske og engagerede forældre tålmodigt har udfyldt hver gang vi har bedt om det.
Med jævne mellemrum skulle elevernes forældre vurdere deres børns standpunkt/evner/formåen på række forskellige områder fra 1 til 10.

Hvis vi sammenligner 0-punkts evalueringen med slutevalueringen ser vi følgende fremgang i procent, i hjemmet (gennemsnit, afrundet til 1 decimal):
Trivsel
17,6 %
Motivation
35,5 %
Engagement
13,9 %
Tålmodighed
30,8 %
Koncentration
19,4 %
Indlæring
2,7 %
Planlægning
60,0 %
Følsomhed overfor nederlag
7,1 %
Nysgerrighed
16,2 %
Fokus
20,7 %
Og i skolen (gennemsnit, afrundet til 1 decimal):

Trivsel
51,9 %
Motivation
90,9 %
Engagement
80,0 %
Tålmodighed
111,0 %
Koncentration
77,3 %
Indlæring
53,8 %
Planlægning
120,0 %
Følsomhed overfor nederlag
52,4 %
Nysgerrighed
83,3 %
Fokus
81,0 %

Vi har i forbindelse med slut-evalueringen også lavet et gruppeinterview med forældrene, som fortalte os følgende om deres børns udvikling i løbet af skoleåret:
  • De er blevet meget gladere
  • De ”rykker” fagligt
  • Deres nysgerrighed er væsentligt skærpet
  • De er mere videbegærlige
  • De har fået mere overskud
  • De er blevet mere hjælpsomme
  • De har meget nemmere ved at klare forhindringer/udfordringer
  • De har lettere ved at se deres egen andel i konflikter
  • De har fået nemmere ved at planlægge og organisere opgaver
  • De har fået nedsat deres følsomhed overfor nederlag
  • De er blevet bedre til at reflektere over fejltrin og revidere deres strategier
  • De er svære at holde hjemme fra skole hvis de f.eks. er syge eller har andre aftaler
Det gør mig simpelthen så glad og stolt, at det ikke kun er os selv der begejstres over projektet. Når både eleverne og deres forældre melder så positivt tilbage bliver man jo helt blød i knæene.
-og når man så endda har en leder der i dén grad anerkender både vores og elevernes indsats vil jeg mene at slutningen på dette skoleår i virkeligheden bare er begyndelsen.
Sådan! Skolen i spil T-shirts til hele holdet! 🙂

… Med “Game Based Learning in progress. DO NOT DISTURB” på ryggen, så folk er advaret når vi sidder ved computerne. 😉
Kom bare an, 2013-2014! 😉

[:]


Om Tore

Tore er stifter og ejer af firmaet Skolen i spil, der holder foredrag, kurser og workshops om spil og gamification. Han er uddannet pædagog, med en baggrund indenfor IT. Siden år 2000 har han arbejdet med spil og læring, og er nu en af landets førende eksperter på området. Tore er erfaren foredragsholder, og har bl.a. talt på New York University, Den internationale spilfestival Counterplay, Danmarks læringsfestival, Danmarks største spilfestival Game Scope og LEGO Education IDEA Workshop.


Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

2 thoughts on “Slutninger og begyndelser …

  • ngvcivilization

    Jeg har fulgt dette prosjektet i hele år, og synes at det dere har holdt på med rett og slett er utrolig kult. Dette er en type prosjekt som jeg håper mange andre skoler kopierer! Håper dere fortsetter det gode arbeidet neste år, og jeg gleder meg til å følge dere videre!

    • Tore Neergaard Kjellow

      Tusind tak for de fine ord. Det betyder rigtigt meget.
      Vi glæder os meget til at forfine, udvide og nytænke konceptet til næste år. På mandag, når dette skoleår for alvor er slut, går vi i arbejdslejr for at forberede 2013-14. 🙂