HISTORIEN


I 2011 var vi et team på specialskolen Columbusskolen i Skanderborg Kommune.

Vores klasse bestod af 4 elever med meget svære skoleproblematikker.

Med traditionelle undervisningsformer kunne vi undervise dem ca. 2x 15 minutter på en skoledag. Resten af tiden gik med at trøste dem, pille dem ned fra gardinerne, og stoppe slåskampe.

Vi opdagede, at når vi spillede “gammeldags” papirrollespil med dem, så kunne de mange af de ting de ellers havde svært ved. De kunne sidde stille, lytte opmærksomt, koncentrere sig, reflektere over, og diskutere vanskelige sociale problemstillinger – i timevis. Det var ofte os, der havde brug for pauser.

 

Derfor begyndte vi systematisk at inddrage elementer fra rollespillene i klasselokalet. Til at starte med belønnede vi med sølvmønter, når de løste deres opgaver, sølvmønterne var den samme valuta som i papirrollespil.

Det virkede for vores elever at få umiddelbar og positiv feedback i form af sølvmønter, og efterhånden som vi fik prøvet ting af og inddraget flere og flere spilelementer i undervisningen, fik vi mere ro i timerne og eleverne fik større udbytte af undervisningen.

Vi opdagede dog et stort problem i denne metode.

Metoden krævede en dygtig rollespils-spilleder for at kunne fungere. Det betød blandt andet, at det var meget svært for vores kolleger at overføre metoden til deres egne klasser.

I foråret 2012 fandt vi ud af at Skanderborg kommune havde lavet en innovations-pulje, hvor man kunne søge midler til skoleudviklingsprojekter. Vi forestillede os at med penge fra puljen, kunne vi købe computere og bruge en spil-computer som gamemaster, i stedet for en lærer.

Vi havde store planer om PC’er, playstations, x-boxe og meget andet. Vi fik ikke de 210.000, vi havde søgt. Vi fik i stedet besøg af en meget skeptisk konsulent fra Skanderborg kommune.

Han kunne fortælle os, at han var for projektet, men at det var meget tæt på, at vi slet ikke kunne få nogen penge, da mange i styregruppen, ikke kunne se computerspil som undervisning.

Vi endte med at få 60.000 kr.

Pengene blev brugt til spillecomputere, netværk og spil. Columbusskolen gav os en smule ekstra tid til at udvikle konceptet. Den første GBL-klasse var kørende og vi voksede fra 4 elever til 8.

Vores erfaringer og resultater fra Columbusskolen kan ses under fanen erfaringer og du er velkommen til at scrolle gennem vores blogposts, som indeholder både gode historier, sjove episoder og fed undervisning fra vores tid i GBL-klassen på Columbusskolen.