Up to speed


Skoleårets start har på mange måder været lidt op ad bakke. -ikke at det er usædvanligt på Columbusskolen; her “plejer” tiden fra sommerferien til efterårsferien at være præget af at alle, undervisere som elever, skal vænne sig til de nye forhold. Og på en lille specialskole som vores kan forholdene godt skifte ret markant på kort tid, og særligt efter en sommerferie. Hvis der er noget “det gode skib Columbus” kan, er det at skifte retning og tilpasse sig. På godt og på ondt. Personligt synes jeg nu mest det er godt, selvom det altid koster en ekstra indsats fra både besætning og passagerer.


I GBL-klassen har vi  f.eks. kæmpet lidt med at nå rundt om alle eleverne i spilletimerne. Da vi startede projektet i august 2012 var vi 2 undervisere der brugte forberedelsestid på at blive eksperter på det spil vi nu skulle spille, og stod på stikker for at hjælpe vores 4 elever. Nu er vi 8 elever, og stadig oftest kun 2 spilkyndige undervisere ad gangen. Det har krævet noget omstilling og tilvænning, for vi var jo pludselig fanget imellem at det er brand vigtigt vi deltager for at skabe det fælles tredje der er med til at holde motivationen oppe når udfordringerne melder sig (og det gør de, ellers har vi valgt et forkert spil), og behovet for at kunne gå rundt bag eleverne og hjælpe dem ved deres egen skærm.

Vi var faktisk lige ved at kaste håndklædet i ringet med hensyn til Age of Empires Online, som vi spiller lige nu. Vi kunne ikke rigtigt finde balancen mellem behovet for at hjælpe, og behovet for at spille med. Heldigvis er vi nu nået til et punkt, hvor eleverne ikke i samme udstrækning behøver hjælp ved deres egen skærm, og vi derfor har fået frigivet mere “spiltid” til os selv – og DET kan mærkes på motivationen!! Fredag eftermiddag har eleverne altid mulighed for at købe “frit spil” for de Virtue Coins de har optjent i klasserummet. Det vil sige at de ikke behøver spille det spil der er koblet på undervisningen, men at de selv kan vælge hvilket spil de spiller. Bare de spiller. Indtil denne uge har de næsten alle, uden undtagelse, valgt at købe frit spil for at spille League of Legends, Starcraft II eller Minecraft. Men ikke i denne uge. I denne uge købte ingen børn “frit spil”, for de havde alle mere lyst til at give sig i kast med at træne fokus, problemløsning, samarbejde, strategi, planlægning, koncentration, multitasking og at håndtere nederlag i Age of Empires Online.

Elevernes egne ord om hvad de synes de træner når de spiller Age of Empires Online

Det er dog ikke kun os, undervisere, der er ved at komme op i gear. I fredags tog vi en catch-up-dag hvor alle elever der manglede opgaver i vores nuværende forløb fik mulighed for at indhente det forsømte. Der blev vist rigtig god arbejdsmoral, og eleverne knoklede til den store guldmedalje – selvom de elever der “var foran” fik mulighed for at spille imens der blev indhentet. Der var ingen sure miner, overhovedet. -Og kl. 11:15 da vi skulle spise så vores “progress bars” sådan her ud:

Alle eleverne i GBL-klassen har 5 ud af 6 achivements i forløbet Ancient Egypt

Alle elever er nu på samme niveau, og mangler kun kronen på værket; En projektopgave om Egypten, og et oplæg på klassen. Den opgave venter dog til efter efterårsferien. For næste uge er én stor side-quest. Hele skolen holder nemlig motionsuge som optakt til skolernes motionsløb på fredag, så vi vil koncentere os om kost, krop og motion i næste uge. Men pyt med, at vi lader oldtidens Egypten ligge lidt, nu er vi jo på omgangshøjde. Vi er up to speed. 😉


Om Tore

Tore er stifter og ejer af firmaet Skolen i spil, der holder foredrag, kurser og workshops om spil og gamification. Han er uddannet pædagog, med en baggrund indenfor IT. Siden år 2000 har han arbejdet med spil og læring, og er nu en af landets førende eksperter på området. Tore er erfaren foredragsholder, og har bl.a. talt på New York University, Den internationale spilfestival Counterplay, Danmarks læringsfestival, Danmarks største spilfestival Game Scope og LEGO Education IDEA Workshop.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *