Ustabil start


Vi er nu midt i anden uge af skoleåret 2013/14. Det har været en noget ustabil start, men bestemt ikke uden succes’er. Både Stine og jeg har af forskellige årsager været fraværende i alt for mange af de få skoledage vi indtil videre har haft. De dage hvor det har været muligt at være til stede, og køre showet som vi havde planlagt er gået rigtigt godt. I mandags, efter 1 uge med nye elever og 8 børn i klassen, havde vi en refleksion omkring pauser. De tre nye elever har været vant til, at holde mange pauser i løbet af en skoledag, og da jeg inden spisefrikvarteret spurgte dem hvor mange pauser de have holdt i dag, var deres umiddelbare svar 3. Efter lidt tællen sammen og gennemgang af dagen, blev ungerne enige om, at de måtte have holdt 2 pauser. Da vi så gennemgik dagen sammen, på tavlen, gik det op for dem, at de kun havde holdt én. Vi spurgte de nye elever, om de følte de havde haft brug for flere pauser. Der var der stille et øjeblik, inden en af dem med eftertænksom stemme fik formuleret, at “Når vi arbejder på den her måde, så kan jeg sagtens klare mig uden pauser.”

Men, men … fordi Stine og jeg har været forhindret i at deltage i det omfang vi kunne have ønsket os, har vi et par gange været nødt til at lade andre undervisere vikariere for os – og her synes jeg faktisk det bliver rigtigt spændende, for i sidste uge, gav vi en af vores kolleger, Tanja, et crash-course i hvordan vores undervisning foregår. Vi gik ikke ind i hvorfor vi gør vi som vi gør, vi var ikke nede og vende de underliggende teorier og filosofier, vi gennemgik bare på et 100% praktisk niveau hvad hendes rolle var, og hvordan vi gennemfører de lektioner hun havde ansvaret for. Det endte heldigvis med at blive en massiv succes. Ungerne arbejde, som de plejede, i 2 sammenlagte lektioner ad gangen, hjalp hinanden, og havde ikke brug for pauser. Hun beskrev det som “en af de største fag-faglige oplevelser, jeg har haft på Columbusskolen”. Vores kære kollega kunne næsten ikke få armene ned. Det kan vi heller ikke, for en af vores store bekymringer omkring projektet, har hele tiden været, om successen har været betinget af Stine og jeg, og vores engagement i projektet. Sådan en oplevelse om Tanja havde med ungerne i sidste uge, efter 20 minutters crash-course åbner lidt mere op for sandsynligheden for, at det er vores system og metode, og ikke os, der muliggør børn med ADHD og lignende vanskeligheder, at indgå i intens fagundervisninger i op til 90 minutter ad gangen.

Når så det er sagt, så glæder vi os til en, forhåbentlig, rigtig, rigtig lang periode hvor vi kan være til stede i projektet hver eneste skoledag. -selvom det måske er værd at prøve at sætte uddelegeringen af undervisningen lidt i system, så vi kan blive endnu klogere på hvad der virker, og hvorfor. 😉

Om Tore

Tore er stifter og ejer af firmaet Skolen i spil, der holder foredrag, kurser og workshops om spil og gamification. Han er uddannet pædagog, med en baggrund indenfor IT. Siden år 2000 har han arbejdet med spil og læring, og er nu en af landets førende eksperter på området. Tore er erfaren foredragsholder, og har bl.a. talt på New York University, Den internationale spilfestival Counterplay, Danmarks læringsfestival, Danmarks største spilfestival Game Scope og LEGO Education IDEA Workshop.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *