Verdens sværeste divisionsstykke 4 comments


De sidste 4 uger har vi, blandt andet, arbejdet med division med udgangspunkt i crafting i LotRO (The Lord of the Rings Online). En regneart ingen af børnene før har stiftet bekendskab med.
I morges åbnede vi kort op for brøker. Vi lavede et par enkelte divisionsstykker sammen på tavlen, hvor resultatet ikke var et helt tal. Vi bad så ungerne om, at finde på det sværeste divisionsstykke de overhovedet kunne finde på. Der var mange kreative bud. De fleste klarede vi i fællesskab på få sekunder, men et regnestykke blev dog stående:

10.177 : 9.077 =


På det tidspunkt havde vi regnet og snakket division i 45 minutter. Nu gav vi ungerne en udfordring.
De skulle løse regnestykket i fællesskab  uden lommeregner og uden hjælp fra de voksne. Hvis de klarede det, fik de hver 1 Virtue Coin, en møntfod vi i øjeblikket bruger til forskellige ting i klassen, og som de normalt optjener ved at udvise forskellige ridderdyder. Hvis de skulle bruge en ledetråd gav det rigtige resultat kun ½ Virtue Coin til hver.

Eleverne tog øjeblikkeligt imod udfordringen. De skubbede deres borde sammen, satte sig til rette og begyndte febrilsk at gætte på tal der kunne være løsningen. Vi hørte 33, 10, 70, 19, 2½. Efter et par minutter gik det op for drengene, at de nok blev nødt til at regne lidt på det for at få det rigtige resultat – og NU blev det rigtigt interessant. Den samtale og det samarbejde der udspillede sig nu ville jeg sindssygt gerne have haft på video! Manner hvor blev der reflekteret, analyseret, diskuteret og regnet. Alt sammen på en meget ordentlig og rolig facon. Der blev diskuteret metoder og strategier, og mangt et facit blev checket, blot for at opdage at resultatet var forkert.

Da de havde regnet i omtrent 40 minutter begyndte jeg at overveje hvordan jeg skulle gribe situationen an, når klokken ringede og de skulle til pause … men så skete der noget … luften var tyk af koncentration, og brikkerne begyndte at falde på plads. Først langsomt, og så var det nærmest som en lavine der rullede …. vent …. én … 9.077 kan jo kun gå op i 10.177 én gang. Så resultatet må være noget med “1” … men, men så er der jo en rest … hvad er resten? … uhm … 1.100 … er det rigtigt? Ja, 1.100… Ok … hvad er det nu vi skal gøre med resten??? …. øhhh … skal den ikke også deles med 9.077? … hvad mener du? … ja altså sådan 1.100, og så en streg, og så 9.077 nedenunder? … sådan der?

Er der rigtigt?

3 minutter til pausen og koncentrationen var afløst af en dirrende spænding mens de ventede på, om de mon havde nået det på falderebet.

Da de fandt ud af, at den var hjemme var de slet ikke til at pille ned igen, og hvorfor skulle vi også det? 😉 De havde slet ikke tid til at tage imod deres belønning, for de var helt høje på den “rigtige” præmie; At de i fælleskab, og uden hjælp, havde løst det sværeste divisionsstykke de havde fantasi til at forestille sig.

“Tore, det skriver du lige på bloggen, ik’? Og send lige et link til min mor!”

Yessir! 😀


Om Tore

Tore er stifter og ejer af firmaet Skolen i spil, der holder foredrag, kurser og workshops om spil og gamification. Han er uddannet pædagog, med en baggrund indenfor IT. Siden år 2000 har han arbejdet med spil og læring, og er nu en af landets førende eksperter på området. Tore er erfaren foredragsholder, og har bl.a. talt på New York University, Den internationale spilfestival Counterplay, Danmarks læringsfestival, Danmarks største spilfestival Game Scope og LEGO Education IDEA Workshop.


Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

4 thoughts on “Verdens sværeste divisionsstykke